Tuesday, September 19, 2006

Snacka om praktfiasko!

Även om jag visste att ND inte skulle ta mandat i Borlänge i år så blev jag lite förvånad över det praktfiasko som vi gjorde. Trots konkurens av SD så borde det inte ha slutat riktigt så illa som det faktiskt gjorde. Det är dock inte så svårt att hitta förklaringar till detta. Dessa få punkter visar lite hur döfött projektet var.

- Jag ville inte ställa upp mot SD i lokalvalet, dock hade SD ingen lista när idén om att ställa upp i Borlänge kom från partiledningen.
- Jag själv ställde kravet att jag inte skulle ha något alls med det organisatoriska arbetet att göra, det blev dubbelt olyckligt då han som skulle sköta den biten flyttade från kommunen innan valkampanjen drog igång.
- Media har totalt blundat för oss. Inte ens när vi drog den största publiken, även om en stor del var motståndare, något parti hade haft på ett torgmöte i stan (Per Nuder talade några hundra meter från oss och hade inte en tiondel av våra åhörare) så skrev man ett mellanslag om detta möte i pressen.
- Konkurrensen från SD och inte minst deras massutskick.
- Den enda publicitet ND fick i media var kring min person och den pinsama händelsen i samband med en kamrats svensexa (eller "sexsexa" som vissa säger).

En viktig personlig kvalitet är att man måste klara av att ta motgångar, och snacka om motgång detta var! En riktigt pinsam sorti från politiken för mig utan tvivel.

25 Comments:

Anonymous Anonymous said...

"även om en stor del var motståndare". Det var ju inte en enda person som klappade händerna eller på något annat sätt gav uttryck för att gilla er politik, ja förutom skogshuggaren då.

4:08 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Sedan missade du tyckligen att vi tom fick blommor av en åhörare efter mötet....

4:30 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Att välja att inte klappa händerna trots att man gillar något när man har krimilella antidemokratiska vänserextremister omkring sig säger inte så mycket.

Att nationalismen är kraftfull i Borlänge visar ju valresultatet även om många taktikröstade på SD istället för ND.

4:31 AM  
Blogger itsweden said...

Taktikröstandet i det här valet måste ha varit den största orsaken till det du kallar fiasko. Många människor är desperata och vill se en snabb förändring, eller åtminstone något tecken på förändring.

Att det samlades människor på det sättet du beskriver tyder på att många, trots det debattklimat vi har, vågar visa ett offentligt intresse.

Sorti? För fan Jimmy! Jag förstår besvikelsen, men du kan väl ändå inte mena att du backar från politiken för det här valet?

Nästa omgång (2010) kommer inte att präglas av taktikröstande på samma sätt och jag spår en helt annan utgång av det valet.

5:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

sorry, såg inte blommorna. men var var alla de där "krimilella antidemokratiska vänserextremister" någonstans? Jag såg mest folk jag känner och de är varken vänsterextremister eller kriminella, inte mer än att de någon gång kanske snattat, men vem har inte det?

5:37 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

P-W :
Att du "inte såg dem" kan väl bero på att det är dina polare. Som polisen sa, det fanns kriminella motdemonstranter bakom oss, framför oss och till vänster. Därför var deras plan att vi skulle slå oss bakåt om något hände.

6:13 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

z999:
Jag tackar för dina snälla ord.

Jag kommer inte att lägga av, men kommer inte heleer att vara politiskt aktiv igen som för ND under denna kampanj.

Men att lägga av? Det vore att förlora, klanen Windeskog accepterar inte sådant leverne!!!

6:15 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej Jimmie. Det var nog lika bra att nd " körde " i valet. de är körda nu. Du verkar vara en modig man med för etablissemanget obekväma åsikter - kan du inte återgå till sd ??. Det vore för väl om de kunde ta dig till nåder. Jag är säker på att du kan göra en viktig insats för nationalismen. Du Behövs !!

6:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

Snacka om misstag att släppa in dig i ND. Alla röster är inte ens räknade innan du går ut och vänder kappan efter vinden. Nyheten om att du gick över till ND fick lite publicitet i lokaltidningen och på internet, det som gav ND mest publicitet var snarare massutskicket, torgmötet efter Ronnakravallerna mm som gav partiet publicitet över hela landet. Lycka till ifall något parti vill ta emot dig nu, Jävla tönt!!!

7:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bra förslag, Jag är helt övertygad om att Åkesson och hans polare vill ha tillbaka Jimmy, och ge honom en plats i PS.

8:25 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

"Snacka om misstag att släppa in dig i ND. Alla röster är inte ens räknade innan du går ut och vänder kappan efter vinden. Nyheten om att du gick över till ND fick lite publicitet i lokaltidningen och på internet, det som gav ND mest publicitet var snarare massutskicket, torgmötet efter Ronnakravallerna mm som gav partiet publicitet över hela landet. Lycka till ifall något parti vill ta emot dig nu, Jävla tönt!!! "

Jag tror du missar något, jag är inte på väg ur ND, jag är stolt över mitt medlemsskap i norra euorpas ideologiskt ledande nationalistiska parti!

Fast det är klart, tönt kan man ju vara ändå. Är det någon som fortfarande använder det ordet föresten?

9:13 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

"Bra förslag, Jag är helt övertygad om att Åkesson och hans polare vill ha tillbaka Jimmy, och ge honom en plats i PS. "

Jag tror varken jag eller ledningen i SD är speciellt intresserad av det.

9:14 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Anonymous:

Och vad det gäller rubriken om praktfiasko så handlar den om Borlänge och inte om ND i andra delar av landet.

9:15 AM  
Anonymous Anonymous said...

visst är det ett praktfiasko att lyckas backa tusen röster från förra valet till ca 3000 nu?

2:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hade SD haft kvar sådana kunniga personer som Windeskog så hade de seglat in i riksdagen lätt!!

Men nu deppar de fast de gjort ett kanonval.
Så stå på dig Jimmy!!

Synd att de kastade ut en proffsig nationell politiker.

5:26 PM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Nåja, SD klarar som syntes alldeles utmärkt utan min person.

8:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag röstade ND detta val, efter att ha rösta SD i några tidigare val. Är dock oroad över tillbakagången, orkar partiet fortsätta? En sak är säker dock, kampen fortsätter dag och natt, efter och utanför valet!

10:21 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Jo, ND måste ju förnya sig i någon mening, främst då organisatioriskt tror jag, det finns ingen logik i att lägga ner så mycket arbete och pengar på 3.000 röster och 2 kommunmandat.

10:31 AM  
Blogger itsweden said...

Jag tror att det är väldigt kört att försöka konkurrera med SD i nuläget. Dom flesta som röstar jämför naturligtvis SD's invandringspolitik med den som redan förs och ser SD's som ett tillräckligt stort steg framåt. Skillnaden mot SD måste vara tydligare på något sätt, SD har ju många röster från folk som egentligen skulle vilja se ND's politik istället.

Om man nu vill uppnå det Sverige som var innan massinvandringen så måste man också tänka på att många yngre väljare har aldrig upplevt det.

CD-skivan i valutskicket var annars ett genidrag. Jag fick förresten bara ND's utskick och inte SD's.

1:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

"Jag röstade ND detta val, efter att ha rösta SD i några tidigare val. Är dock oroad över tillbakagången, orkar partiet fortsätta? En sak är säker dock, kampen fortsätter dag och natt, efter och utanför valet!"

Givetvis kommer vi orka fortsätta. ND har flera grenar än bara den parlamentariska. Och jag tror att vi har bättre förutsättningar att göra ett bättre val, nästa gång. En utav dom avgörande faktorerna till att SD fick så oerhört mycket röster detta val, berodde säkerligen på att dom fick valsedlarna utlagda. Nästa val, när väljarna förstått vad dom har valt in för typ av kandidater, så kommer dom nog ångra sig bittert.

"[...] 3.000 röster och 2 kommunmandat."

Tre mandat, ett i Nykvarn också.

1:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

ND fyller en viktig funktion i nuläget som jag ser det, nämligen att ND blir en blåslampa i röven på SD under denna mandatperioden, så inte SD libraliseras för mycket.
Det tror jag är ett utmärkt sätt som ND kan använda.
Och du Jimmy är ypperlig i den rollen eftersom du känner läget.
Detta tror jag är till gagn för den nationella kampen.

12:04 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Mattias Karlstrand:
Jo, nå¨got annat val än att kämpa vidare finns ju knappast, men exakt hur är ju värt att debattera.

5:08 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

"ND fyller en viktig funktion i nuläget som jag ser det, nämligen att ND blir en blåslampa i röven på SD under denna mandatperioden, så inte SD libraliseras för mycket.
Det tror jag är ett utmärkt sätt som ND kan använda.
Och du Jimmy är ypperlig i den rollen eftersom du känner läget.
Detta tror jag är till gagn för den nationella kampen. "

Jo det är väl mest som en ideologisk grupp som uppträder lite som en vakthund man kan tänka sig den allra närmaste tiden.
Jag hoppas givetvis kunna fylla en roll i ett sådant arbete.

5:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag tycker att vi måste se mer långsiktigt på kampen. NPD har funnits sen 60-talet i sin nuvarande form, och först nyligen kom deras politiska genombrott. Den nationella kampen måste föras på ett organisatoriskt och utomparlamentariskt plan. Är vi enbart intesserade av riksdagsmandat utan ideologiskt innehåll så kan vi ju lika gärna bli folkpartister, eller sverigedemokrater för den delen.

Jag vill se ND och NDU etablerade i varenda håla från Ystad till Arjeplog. Kommunala mandat har endart till syfte att finansiera organisationen, men även här finns andra mer stabila medel. Glöm aldrig att röster är ett medel, inte ett mål.

11:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sd fick nog en del taktikröster detta val pga opinionsläget.

Om sd ligger på, säg, 6 % i opinionsmätningarna inför valet 2010, så kan nog en del folk tänka sig att rösta nd istället just för blåslampeeffekten.

2:36 PM  

Post a Comment

<< Home