Friday, May 12, 2006

Året 2005, från A till Ö - O som i Odalmannen

Jag har redan skivit en dödsruna över Odalmannen Åke Bylund och hans nationalistiska gärning innan hans död 2005, så det finns ingen anledning att upprepa sig. Istället tänkte jag att det kunde vara skoj att se tillbaka på en av hans mest träffande texter, inte minst för de som var för unga för att vara för att vara politiskt aktiva kring när hans första skiva under namnet Odalmannen kom.

Valet föll på texten Anna-Lena Lo om journalisten Anna-Lena Lodenius. Dels för att den är väldigt bra men det passar ju också då allas våran Loddan så sent som i förra veckan satt i TV och talade om "högerextremism" och föreläste på ämnet i Borlänge tidigare denna vecka.
Till Lodenius försvar skall det dock sägas att hon lungnat ner sig betydligt sedan denna text skrevs, som av en händelse skedde detta samtidigt som hon slutade arbeta med Expos Stieg Larsson. Men när skivan kom, i samband med valrörelsen 1994 var fortfarande nitisk och lyckades nästan ensam fylla den funktion som hela Expos organisation i dag gör.

Vi saknar dig Åke!

ANNA-LENA LO
Du föddes i september när dimman den låg tät
Du drömde om en framtid som domedagsprofet
När andra tjejer läste allt om kärlek och moral
Då låg du där i sängen med Karl Marx' Das Kapital

Du började att skriva med hjälp av fantasin
Och sålde dig till Makten som fyllde dig med vin
Du rotade i människor med en lust som var extrem
Och himlen blå och solen gul det gav dig blott exem

Oh Anna-Lena Lo
Oh Anna-Lena Lo
Hur kunde det gå så här?
Oh Anna-Lena Lo
Oh Anna-Lena Lo
När du har haft sånt besvär

Du inledde din hatkampanj och fick din judaspeng
En girig liten kossa på en osvensk klöveräng
Du såg ett hot i alla som älskade sitt land
Och önskade få vara den som satte allt i brand

Nu finns det de som säger att bakom allt dit tjat
finns blott en liten flicka med hjärtat fyllt av hat
Som hatar själva livet, som hatar skratt och sol
men mest av allting hatar att tvingas gå i kjol


Oh Anna-Lena Lo
Oh Anna-Lena Lo
Hur kunde det gå så här?
Oh Anna-Lena Lo
Oh Anna-Lena Lo
När du har haft sånt besvär

Ja, vad blev resultatet av all din samhällsvård
Säg varför Annna-Lena Lo, är du så kall och hård?

5 Comments:

Blogger itsweden said...

Ja, nog är det en träffande text alltid. :-)

Fast den roligaste är den där två godhetshycklare tävlar om hur mycket invandrare de vill ha in i Sverige och dessutom ser det som godhet.

4:55 AM  
Blogger Anna-Lena Lodenius said...

Bylund i salig åminnelse.
En gång när jag jobbade på Expressen fick jag ett kuvert med ett klistermärke på med en liten björn som höll ett hjärta mellan tassarna. Så det var nog en slags hatkärlek han hade till mig, trots allt. Egentligen kanske man ska vara stolt över att ha fått en låt tillägnad till sig. Intressant att du tycker att jag lugnat ner mig!

3:24 AM  
Blogger itsweden said...

Celebert besök i bloggen. Jag har tyvärr inte läst så mycket av vad du skrivit Anna-Lena, se inte det som kritik eller att jag skulle vara ointresserad. Jag har sett ditt namn dyka upp då och då och att folk från högerhåll har varit ganska negativa till dig.

Att du har "lugnat ner dig" ska väl ses som att du skriver bättre nu?

8:40 AM  
Blogger Anna-Lena Lodenius said...

Eller skriver mindre kanske - inte lika ofta - om er. Jag skriver om allt möjligt, folk tror att jag bara jagar nazister och SD/ND men det är en väldigt liten del av min verksamhet. Just nu sysslar jag egentligen mer med vänstern.
(Slog mitt eget namn på blogspot och hittade denna blogg, brukar kolla runt lite ibland om det kommit reaktioner på artiklar och saker jag sagt)

3:33 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Hej Anna-Lena och tack för besöket.

Åke var onekligen en människa som kunde konstformen att se fördelar och att ha av avspännt förhållande även i en politisk motståndande. Det är väl kanske den största fördel han haft i mina ögon.

Jag skall utveckla mig lite angående att du har "lugnat ner" dig. Det handlar helt enkelt om att jag anser att du med åren blivit betydligt mer saklig och pragmatisk. När jag tänker efter så får jag väl dock ställa mig frågan hur mycket av ditt rykte i "våra" kretsar som egentligen handlar om dig.

Dels är det svårt att vet vem som skrivit vad i boken Extremhögern, sedan var ju Stieg på den tiden inte så intresserad av att synas (ängslig som han så ofta var). På det sättet är det ju fullt möjligt att kanske då bedömdes lite orättvist av mina meningsfränder, tex så kan man ju idag se att det inte med facit i hand var så genomtänkt att lyssna på tex Bo Nilssons omdöme om dig. Det är dock inte hela sanningen, din journalistik har onekligen utvecklats - det slog mig inte minst då jag av en händelse för någon månad sedan såg Lilla Aktuellt dagarna innan valet 94 med bla dig och Klarström.

Det förekommer forfarande brister i ditt arbete, däremot går det inte riktigt att jämföra med åren kring 91 och boksläppet då. Boksläppet i sig och dess retorik går däremot utmärkt att jämföra med Steigs senare boksläpp i ämnet - vilket får mig att tro att han kanske skrev avsnitt i Extremhögern som var mest politiskt färgade.

Är det försten inte dags för ett mer omfattande verk i ämnet igen? Det senaste var väl Svenskarna Först? Om jag inte missminner mig. Ser man på Expos försäljningssiffror så kan man ju anta att något som inte är ren propaganda har en funktion att fylla.

5:02 AM  

Post a Comment

<< Home