Monday, March 05, 2007

Denna underbara Ulvskog

Jimmie Åkessons medverkan i TV 8 överskuggades helt av Marita Ulvskogs makalösa insats. Ulvskogs resonemang att det var hemskt av Åkesson att uttrycka sig så som andra politiker i andra partier stal onekligen showen. Det var trist att programledaren var så menlös och inte ställde följdfrågor på dessa underliga åsikter, var i ligger egentligen problemet att SD använder ordet remiss när man har just skickat ut program på remiss?

Detta är ingen ny läggning hos Marita Ulvskog. Jag tänkte passa på att publicera en kort historia om Ulvskog ur mina kommande bok Je Ne Regrette Rien.

Mitt första torgmöte med SD måste ha inträffat hösten 1993, i Borlänge. Då var
jag inget annat än en passiv åhörare, jag och två polare jag tagit med mig. Det
mest bestående minnet var att den gamla flickvännen var där och lyssnade också.
Det var minst sagt pinsamt och svårt att undvika ögonkontakt i och med att det
inte var så många på detta torgmöte som hölls framför Borlänges polishus (den
traditionella platsen för ett torgmöte i Borlänge var upptagen, där av denna
nödlösning). Det finns ett annat minne av denna dag också. Talare på detta möte
var Tomas Johansson och Henrik Ehnmark från Sverigedemokraternas
riksorganisation. Två män iklädda slips och kostym, på väg att närma sig 40 år.
Dessa höll inte bara tal i Borlänge denna dag utan även i Falun något senare.
Dalademokraten (DD) beskrev på måndagen efter dessa två möten som något där "två skinnskallar stod och vrålade ut sitt rasistiska hat", vilket syftade på våra
gentlemän Tomas Johansson och Henrik Ehnmark. På måndagen efter så marscherader jag, Jakob Eriksson och Sven-Erik Larsson upp till Dalademokratens chefredaktör.
Den kvinnan som hade denna tjänst då är nog inte helt okänd för läsarna, när
detta skrivs är hon känd som kulturminister och heter Martia Ulvskog. Till föga
förvåning så insåg hon inte problematiken i att hennes tidning skrivit direkta
lögner om Sverigedemokraterna. "Jag skriver vad fan jag vill i min tidning", så skrek hon och skickade oss på dörren och med det tyckte hon saken var ur välden. Så var det ju också, för sanningen är ju att hon kunde skriva vad fan hon ville i sin tidning, precis som så många andra redaktörer i så många andra tidningar när det gäller Sverigedemokraterna.


Rent intellektuellt så verkar inte Ulvskog ha utvecklats mycket sedan 1993, eller sedan hon beskrev en borgerlig valseger på 70-talet som en statskupp.

7 Comments:

Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Vad det gäller upplagor av mina tidigare böcker så har de sålt slut i upp till 3 olika upplagor, onekligen så finns det intresse för vad jag skriver.

8:52 AM  
Blogger itsweden said...

Jo, det finns det. Och det här blogginlägget var väldigt bra och beskriver ulvskogs person väldigt bra.

10:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

varför skriver du om dina böckers upplagor utan anledning?

5:51 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Anledningen att jag tog upp att det är få nationalistiska skribenter, om ens någon, som har sålt lika stora upplagor som mig var ett inlägg jag tog bort. Inlägget ställde frågan vem som egentligen skulle vilja köpa min bok om SD, Je Ne Regrette Rien när den är klar.

Kanske dumt att ta bort det inlägget, men det var så tydligt provokativt så jag tyckte att det nog passade bättre i någon annans blogg.

1:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vad är det för "böcker" som du har skrivit tidigare? Som har sål slut?

11:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vem ska sälja din bok?

Och vem ska trycka den?

Ska SD bekosta det?

7:56 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

De skrifter/böcker jag syftar på är främst Nationalism i ett land (3 upplagor slutsålda sedan länge), Dit älgarna inte längre går (en upplaga slutsåld sedan länge) och 4 killar som skakade Sverige (åtminstone två svenska upplagor slutsålda, ev fler samt ev kanske en tysk utgåva dessutom).

Sedan har ju skriften SD 10 år sålt väldigt bra med nationalistiska mått mätt också även om den intye är slutsåld (minns dock inte hur många exemplar den trycktes i).

Vem som skall trycka och sälja boken håller jag på ett tag till, men det kommer att bli ganska lätt att köpa den.

Sedan kommer den ju inte att kosta för de som trycker den, snarare dra in vinst ganska omedelbart. Vinst som givetvis går tillbaka till den politiska kampen.

4:57 AM  

Post a Comment

<< Home