Thursday, November 23, 2006

Marc Abramsson ny partiledare i ND

Under de senaste 18 månaderna har jag haft inte mindre än fyra olika partiledare (Jansson och Åkesson i SD, Hennix och Abramsson i ND). Då räknar jag inte konspirationsteorier om att jag skulle vara medlem i Unika Partiet och Piratpartiet. Utan att överdriva kan man alltså fastslå att mina partiledare har en kortare livstid än mina förhållanden.

Vad innebär då detta val för ND? Ja en svaghet är ju onekligen att Abramsson, trots alla sina år i SD och ND, fortfarande är väldigt ung. I det perspektivet var väl både Tomas Johansson och Nils-Eric Hennix mer självklara val. Det är också illa att Abramsson blir ND:s fjärde partiledare trots att partiet bildades så sent som 2001. Samtidigt har ND ett väldigt dåligt valresultat i ryggen. Det borde onekligen finnas roligare situationer att bli vald till partiledare.

Avhopp och dåliga valresultat till trots, det finns mycket som är positivt i ND också. Rent ideologiskt är man nationalistiskt ledande, ett arbete man nu kan fördjupa. Man gjorde också på många plan en väldigt lyckad valkampanj (även om resultatet blev en klar besvikelse), en kampanj som visade upp en fast och klar struktur i partiet, en förmåga att tänka i nya och kreativa banor. En fin syn inför framtiden.

Rent parlamentariskt så har ND sju år av svält framför sig, det är bara dumt att tro att man kan konkurrera med det självspelande piano SD har byggts upp till genom åren. I många delar så värvar faktiskt även ND röster till SD, många är de som ser ND som ett politiskt bättre parti men i alla fall röstar på SD då dessa har ett inarbetat namn och framstår som nästa parti in i riksdagen. Den parlamentariska delen är dock inte den enda för ND. Den är central förvisso, men inte ensam. Minst lika viktigt är det ideologiska arbetet, utbildningen av medlemmar och sympatisörer, utgivningsverksamhet, kulturgärningar och så vidare. Det är framför allt ND kommer att spela sin största roll i den nära framtiden. I detta arbete så kommer Marc Abramsson visa sig vara ett riktigt lämpligt val.

Abramsson har givetvis fler fördelar också, inte minst politiskt. ND:s väldigt olyckliga, i mitt tycke, ekonomiska slagsida som kom med Hennix kan nu rättas till. ND har möjlighet att vidareutveckla ett seriöst nationalistiskt alternativ med en trovärdig och social politik. Det är ingen lätt tid som ligger framför ND, men det är väl få som torde framstå som så bra rustade för denna uppgift som just Marc.

Nu hoppas jag att det dröjer en tid innan jag får en ny partiledare igen.

22 Comments:

Blogger itsweden said...

Ska bli intressant att se hur Marc förvaltar ansvaret. Som du säger så komemr det nog att bli omöjligt att direkt konkurrera med SD och det stämmer också att väldigt många röstar på SD men som vill ha ND's politik egentligen.

Något som jag tror skulle kunna vara bra vore att precisera upp bättre vilka förbättringar man tänker genomföra med de pengar som de facto skulle sparas in på invandringspolitiken. Och sedan att poängtera att man anser att svenska medborgares möjlighet till jobb går före företagens behov av arbetskraft, alltså att svenskhet ska prioriteras framför utbildning. Nu handlar det kanske inte om så många fall där det finns någon invandrare som skulle vara bättre utbildad än en svensk.

4:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

"innan JAG får en ny partiledare igen"...

9:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bra analyserande text

MRP-mannen

3:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

z999: Jag vill se dig som skribent för NI. Gillar verkligen dina analyser.

11:44 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Jag får tacka för lovorden. Jag hjälper gärna till i NI i framtiden, just nu tycks jag dock lida av en ganska tung skrivkramp (vilket ju också de som besöker denna blogg har uppmärksamat).

Vi får hoppas att jag kan bli mer kreativ under det nya året.

12:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

SD hade tre riktigt bra skribenter som jag uppskattade: Du, Torbjörn Kastell och Weine Berg. Alla tre har försvunnit från SD.

Du är engagerad i ND (vilket jag numera också är). Weine har sin blogg, men Kastell har verkar ha försvunnit från jordens yta.

Du får tvinga Kastell att starta en blogg eller engagera sig politiskt igen. För din del så får du lova att läsa lite intressant litteratur, så att du inspireras på nytt. Begåvade människor har en plikt att vara aktiva ;)

3:29 PM  
Blogger Morgoth said...

Ja, vi får se om ND kan konkurrera med SD till nästa val. Annars så kan ni alltid hoppa över till oss.

5:07 AM  
Blogger Weine Berg said...

Intressant att det är så många partiledare i ditt liv - för jag antar att dina åsikter är desamma?

11:51 AM  
Blogger itsweden said...

Anonymous:
"z999: Jag vill se dig som skribent för NI. Gillar verkligen dina analyser."

Det vore intressant faktiskt.

1:44 PM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Morgoth:

Jag tror varken att ND kan konkurera med SD i riksdagsvalet eller att en övergång är aktuell.

5:14 PM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

"Du får tvinga Kastell att starta en blogg eller engagera sig politiskt igen. För din del så får du lova att läsa lite intressant litteratur, så att du inspireras på nytt. Begåvade människor har en plikt att vara aktiva ;) "

Jag håller med dig, men Kastell har jobbat väldigt mycket nationellt, och nu näör SD inte ens vill ha honom så gör han gott i att vila upp sig lite.

Jag tror han liksom mig hoppas att hon kommer tillbaka i någon mening.

Vad det gäller mig så får du väl se fram emot min bok om mina år i SD som förhoppningsvis kommer nästa vår.

5:17 PM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Weine Berg:

Nej det vill jag inte påstå. Hoppas inte att du anser det heller.

5:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Morgoth: Det beror på vad man menar med att konkurrera. Parlamentariskt kommer SD ha övertaget för en tid framöver. Organisatoriskt är däremot ND mycket framgångsrika, och det är vad som räknas i längden. Hellre ett stort välorganiserat kulturskapande parti med 1% av väljarna, än ett tomt meningslöst skal med 5% av väljarna, som KD eller C, eller FP med sina 10%

6:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

Windeskog: Din bok kommer bli mycket intressant att få läsa

6:53 AM  
Blogger itsweden said...

Jimmy:
"Vad det gäller mig så får du väl se fram emot min bok om mina år i SD som förhoppningsvis kommer nästa vår."

Det där lät väldigt intressant. Jag antar att du meddelar oss här när den kommer ut? Du är verkligen rätt person att skriva en sådan bok tycker jag.

12:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tror nog att du är inne på din sista partiledare. 2010 kommer ND få ännu sämre resultat, totalt falla ihop (ifall det inte redan gjort det) och då kommer du lägga ner din politiska verksamhet.

3:57 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Det är det som är fint med en demokrati, även mindre vetande människor utan analys får yttra sig. Att ingen bryr sig är ju dock en annan sak.

11:15 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

z999 och Anonymous:
Jag tackar för de fina orden, givetvis kommer jag at informera hur och vart den säljs när den väl är klar.
Jag hoppas att jag skall få lite gjort under jullovet, sedan får vi hålla tummarna att alla diskussioner om äganderätt på bilder löser sig.

11:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

Du brydde dig tillräckligt för att svara (även om du försökte undvika att direkt adressera den till mig) samt besöka min blogg...

Så visst bryr sig folk ;)

Dock tror jag att ND kommer gynnas av Abrahamsons ledarskap (men missgynnas av annat), trots att hans politiska ställningspunkt skiljer sig från min så är han en klipsk kille och duktig på att organisera.

2:27 PM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Marc har inget att invända mot SDs principprogram eller 33-punktsprogram, så ni kan ju inte stå så våldsamt långt ifrån varandra om du stödjer SDs politik.

Sedan skall du inte blanda ihop vanlig artighet som att svara på frågor med intresse.

2:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Grejen är väl att du bränt dina skepp hos SD o då söker du dig till ND, som du vet inte har en suck mot SD. Du verkar ju så pass "bright" att du insett det. Varför inte vara oberoende och stödja dom du vill utan att folk vet det? p.s Sök hjälp för din alkoholism sant dina skulder d.s. "no offense"

7:14 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Anonymous:
Du verkar inte riktigt först syftet med min aktivism. ND är givetvis mycket mindre än SD och har små chanser att bli lika stora. Men jag vill inte vara med i ett parti som SD när man röstar för ökad invandring ock liknande. Jag är en politisk nationalist, och då utgör SD inget alternativ längre.

Vad det gäller eventuellt alkoholintrag så tror jag inte att det är någon fara så längre jag dricker betydligt mindre än de som sitter i SD:s verkställande utskott (VU).

3:20 AM  

Post a Comment

<< Home