Thursday, April 12, 2007

Lokalproblem för SD:s årsmöte

På väg till skolan i morse så lyssnade jag på morgonnyheterna
där SDU:s Erik Ahlqvist plötsligt dök upp. Ännu en av de
lokaluthyrare SD haft kontakt med inför deras riksårsmöte hade dragit sig ur arrangemanget, denna gång Grand Hotell i Saltsjöbaden (som faktiskt haft med SD att göra förut, bland annat i samband med valfinalen 1998 och valrörelsen 2002). Almqvists framträdande var klanderfritt och riktigt bra men visst lyste dock igenom, och varför inte? Om nu vi skall ta Erik på orden så skall SD inte ta detta Nej som ett Nej utan vila sig på att man har ett kontrakt påskrivet. För SD:s skull får vi hoppas att det inte stämmer.

Som gammal SD:are måste man dock sucka lite grann om soppan. Förklaringen att det blir så här ligger främst i att de som arrangerat SD:s lyckade årsmöten numera är helt passiva medlemmar eller inte ens är kvar i partiet.

För det tar tid om man skall uppfinna hjulet igen och det går inte smärtfritt, det har denna upptakt till riksårsmötet visat tydligt.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Har SD verkligen helt slut på dugliga organisatörer?

1:20 PM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Det tar ju tid för människor att lära sig utföra uppgifter, speciellt om de inte har någon att lära sig av.

Hjulet måste uppfinnas igen alltså.

4:14 PM  
Blogger itsweden said...

Jag har nu sett Jimmie Åkesson i TV8 och visserligen klarade han det galant eftersom den sjuka massinvandringspolitiken inte går att försvara på ett vettigt sätt. Vad jag saknade var att han kunde ha sagt "ja" helt enkelt när han får frågan om de är en intresseförening för svenskar. Skulle det vara så kontroversiellt och omöjligt när vi bor i Sverige? Jag tycker att det skulle stå någonstans i grundlagen att partier som ställer upp riksdagsvalet måste vara medvetna om att de är förtroendevalda av svenskar.

Jag kan förstå att Jimmie vill att det ska låta allmänt bra i TV8 inför en publik som i åratal lärt sig att svenskarna inte har någon självklar rätt till Sverige. Och det lyckades han med faktiskt.

12:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nu är du väl allt aningen orättvis (desillussionerad?) Jimmie.

Varför inte använda din vassa penna till att beskriva det enorma demokratiumderskottet som föreligger i europas sista DDR-stat än att i bästa "Funebostil" klanka ner på unga SD:are!

Det var länge sedan du skrev något om ND--är du fortfarande medlem/aktiv??

Ha dé

12:46 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Det var inte riktigt meningen att låta som en Funebo, men lite irriterande är det väl att SD:s uppkomna situation innan årsmöte i mycket är självvald. Jag skall dock tänka två gånger innan något liknande skrivs igen (sedan berömde jag ju faktiskt Erik, en politiker jag förmodligen inte har något alls gemensamt med).

Jag är givetvis fortfarande medlem i ND, men har dock sedan jag blev det varit en passiv medlem. Att jag inte skriver så mycket om ND är av två skäl, dels har jag inte så mycket insyn i partiet och dels så är det ju inte så att man utanför Södertälje får ägna sig åt politik alls nästan, då är det bara aktivism som gäller och det är inte så kul att vare sig skriva eller läsa om (dessutom skrev jag om sådana saker i så många år i SD trots att jag hatade det).

Men jag skriver just nu på en lite tyngre artikel till ND om svensk sjukvårdspolitik, ni får hålla ögenen öppna för den.

2:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

Den artikeln ser jag redan fram mot. Jag själv hoppas att ND ska fördjupa sina politiska program i framtiden. I den etniska frågan är ND djupa och konsekventa. Men när det gäller övrig realpolitik så finns det dock mycket att göra. Din insats kan nog göra stor nytta där Jimmy.

9:31 AM  

Post a Comment

<< Home