Thursday, March 29, 2007

Loddan vann och jag torskade

Den som regelbundet läser min blogg vet att jag och journalisten Anna-Lena Lodenius slog vad en av våra böcker om hur vinnaren i moderaternas löjliga tävling Årets Arbetare skulle se ut.

Jag var tvärsäker på att det skulle röra sig om en etnisk främling, kvinna, egen företagare och förmodligen ung.

Lodenius var lika säker på att vinnaren skulle vara svensk, man, egen företagare och icke-facklig.

Själva vårat vad handlade dock om vinnaren skulle vara svenska eller invandrare.
I söndags presenterade Moderaterna sin vinnare, en resultat som i delar förvånade både mig och Lodenius. Vinnaren heter Maith Lidgård, en 66-årig egenföretagare i Orviken. Kors i taken, Moderaterna var förvisso politiskt korrekta men kunde gått mycket längre - man valde trots allt en svensk. Det trodde jag verkligen inte att man skulle göra. Tji fick jag för min totala självsäkerhet i frågan...

Grattis Loddan, boken med en skriven hälsning skickas så fort den är tryckt!

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Neeeeeej :p

1:00 PM  
Blogger itsweden said...

Mjaaa, nu skrev ju Anna Lena att hon inte trodde att det skulle bli en invandrare eller kvinna...men ok, det är storsint att ge henne credit i alla fall.

Annars så tycker jag att hela tävlingen sammanfaller med Nietzsche's övermänniskoideal, läs juryns motivering. Segraren är ett föredöme för alla som anser att de har en skyldighet att jobba ihop till vad massinvandringen kostar.

1:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

Dags att uppdatera Winde? Har längtat i snart två veckor. :0)

1:42 PM  

Post a Comment

<< Home