Tuesday, October 02, 2007

Papperskonstruktionen ryter

Nyvalde distrikts ordförande i Sveriges mest osynliga ungdomsförbund nybildade Örebrodistrikt, extremliberalen Robert Boström, tyckte tydligen att jag tog upp lite obehagliga sanningar om SDU:s rester när jag behandlade ämnet här på bloggen nyss. På Tommy Funebos SD-hatarblogg så verkar det som att han försöker slå mig på fingrarna genom att kalla mig för "föredetting".
Som tidigare ungdomspolitiker är jag dock just en "föredetting", det är nu mer än sju år sedan jag lämnade posten som ordförande i SDU och snart fyller jag 33 år. Då skall man givetvis inte vara ungdomspolitiker utan ha detta bakom sig. Däremot verkar det att jag i egenskap av föredetting fortfarande har ett stort inflytande i SDU. Som jag tidigare berättat så lägger SD idag (när man väl lägger motioner) fortfarande motioner som jag i grunden skapat samtdigt som SDU fortfarande bland annat använder klistermärken som jag formulerat och utformat.

Och som inte det var mer än nog så är det jag, tillsammans med Jens Leandersson, som skapat större delen av det principprogram SDU fortfarande har som sin politiska grund. Det i sig är nog faktiskt ett större inflytande än vad Boström någonsin kommer att ha i SDU, även om det åter skulle bli en egentlig och fungerande organisation i framtiden.

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Du Windeskog, hela din blogg handlar SD. Har aldrig hört dig säga något om vad NI i ND ska göra, vad vill NI förbättra, vad har NI för ideer som SD inte har.

Man kan tolka detta som att du är avundsjuk på SD och deras framgångar, kanske är du bitter för att du fick lämna partiet.

Mvh

Stefan.

3:36 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Nej Stefan, det handlar inte om avundsjuka. Sedan måste man minnas att jag fortfarande har en betydligt större insyn i SD än det ND där jag är en passiv sympatisör.

SD går mot riksdagen 2010, man gör detta på att man fortfarande uppfattas som ett nationalistiskt parti hos de flesta väljarna - det ger givetvis att SD är intressant för uttalade nationalister,politiska brister till trots.

10:11 AM  
Blogger itsweden said...

Jimmy, med dina år inom SDU och dina aktiviteter där så kommer du naturligtvis att påverka långt in i framtiden, det är vad jag tror. Och sen till Anonymous, jag anser att det är ganska självklart att Jimmy skriver mycket om SD/SDU med den bakgrund han har och jag hoppas att de nuvarande läser vad han skriver och tar till sig erfarenheten. Nu finns det inga såna tecken iofs vad jag kan se, hoppas på ändring.

Annars så tycker jag att det är extremt beklagligt med oenigheten inom den nationella rörelsen i Sverige, jag skulle vilja se att man kunde enas bakom några grundläggande idéer, lite som Henning var inne på ett tag.

Och sen tycker jag att ND är alldeles för inaktiva på nätet. Jag vet att ND anser att utan politiska aktiviteter irl så dör partiet, men det betyder inte man kan offra hela internets propagandavärde.

5:05 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

SDU i sig är väl i behov av en helt ny generation, och då en aktiv sådan som inte tror att det skulle vara partiarbete att publicera bloggar för de närmast sörjande.

9:57 AM  
Blogger itsweden said...

Jo, det är nog en riktig bedömning. Hur ser du på de politiska punkterna de la fram nyligen? Jag tror att många väljare upplever det som ett stort ljus i mörkret eftersom det i media beskrivs som en chock att ett parti tar ställning för svenska pensionärer till exempel. En del av punkterna kommer ju också att leda till ett bevarande av ett svenskt Sverige.

En annan sak jag funderat på är hur en SD riksdagsplats kommer att påverka ND. Det kommer att bli mer acceptabelt att ha avvikande åsikter om invandringen och då tror jag faktiskt att fler väljare kommer att upptäcka ND. Jag tror att ND kan få många väljare om man driver en mer vänsterinriktad linje, majoriteten av SD's väljare kommer från LO-grupperna.

6:50 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Jag tror nog att även ledningen känner att liberaliseringen börjar spåra ur, det blir så iom tack vare den felrekrytering som uppstår.

Ledningen har ju räknat med att politiken i milimeter skall utföras som de ger direktiv om, men i en demokratisk organisation kommer det alltid åsikter som spretar ut från denna linje, och när SD-politiker ute i kommunerna tror att de imponerar på ledningen och gör något bra när de röstar för fortsatt asylinvandring så anser man säkert att man nu måste dra i bromsen innan situationen blir fullkomligt ohållbar. SD:s själva existensberättigande håller på att försvinna och det var nog aldrig riktigt meningen. Därav denna reaktion, vi får se om den räcker.

ND har nog på flera lokala plan mycket att vinna på med SD i riksdagen, men på riksplan kan man givetvis inte tävla på länge.

Riktigt intressant kommer det att bli första gången vi kommer att få se ett riktigt ND mot ett riktigt SD i en kommunfullmäktige (Södertälje eller Nykvarn kan ju inte räknas). Skall SD då backa för sin politik bara för att kunna skälla på? Den teatern kommer att bli väldigt intressant för nationalister.

9:17 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Sedan vill jag väl säga att även om programmet hade sina stunder så hade det klara brister också.

Bara en sådan sak att man inte vågade förbjuda slöjor i skola, stat och kommun.

1:05 PM  

Post a Comment

<< Home